Lommedalsbanen

Lommedalsbanen er en privat stiftelse som driver en museumsjernbane. Banen drives av frivillige med støtte fra Kulturdepartementet og Bærum kommune.

Arbeidet med banen ble startet av en jernbaneentusiast, Olaf Wiegels, som ville bevare materiell fra de gamle gruvebanene og anleggsbanene med sporvidde 60 cm. Han anla først en bane i hagen sin på Haslum omkring 1960. Han hadde vært med sin far på tur på AT-veien (fra Guriby innover langs vestsiden av Lomma), og der fant han ei tralle og noen skinner som var brukt under veibyggingen under andre verdenskrig (1940 - 1945). Det var dette han brukte da han anla banen i hagen sin.
Banen ble så flyttet til Lommedalen, der de første 45 meter med skinner ble lagt. Offisiell åpning av banen skjedde i 1981. Stiftelsen Lommedalsbanen ble opprettet i 1987.
I dag er banen ca 1000 meter lang. Banen har blant annet Norges minste damplokomotiv.

En stasjon på banen heter Vensåsbakken. Her lå Lommedalens største hoppbakke, Vensåsbakken.

Kilder:
Wikipedia (Desember 2016)
Bakken, Thor Chr. (red). (2008). Budstikkas store Asker og Bærum-leksikon. Kunnskapsforlaget
Trulsrud, Halstein og A. Morgan Olsen. Foredraget "På kryss og tvers i Lommedalen". Holdt på Lommedalen og Bærums Verk seniorsenter 2008
Lommedalsbanen
Bærumskart

 

 

Lommedalsbanen 2011. Det lille røde huset midt i bildet er en stasjonsbygning som er bygget i 1920 og flyttet til Lommedalen fra en stasjon på Rørosbanen i 1990.
Kilde: Bærum bibliotek

Se også Detaljkart
Langs banen står det flere steder utstyr som ble brukt i forbindelse med gruvedrift og andre aktiviteter. Foto Knut Erik Skarning
Rester av ein tralle og skinner som grunnleggeren, Olaf Wiegels, fant ved AT-veien, og som var starten på Lommadalsbanen. Bildet er fra 2017. Foto: Knut Erik Skarning.